tisdag 7 juni 2011

Kökar


Jag har ju av någon anledning kärat ner mig i Kökar, fast jag aldrig varit dit. Jag försökte länge och förgäves att övertala maken om att vi skulle köpa tomt där.




Eftersom sommaren har en tendens att gå ganska snabbt när den väl rullat igång och vi kommer att jobba ganska mycket båda två, eller åtminstone jag, så beslutade vi att kickstarta sommaren med en liten minisemester. Fanns det då ett lämpligare resmål än just Kökar? Nix.

Vi for på lördag morgon med ms Skiftet från Långnäs, det var galet vackert väder och man tålde att sitta ute i solen utan jacka fast vi var mitt på havet. Vi ankom till Kökar vid 12-tiden och for iväg till campingen. Man kan säga att säsongen på holmen inte riktigt kommit igång ännu. Det var inte många ställen som öppnat och vi var nästan ensamma på campingen. Vilket var bra, för vi fick ha bastun för oss själva.



Vi lånade cyklar och inspekterade holmen. Vi åt middag på Brudhäll, vilket var planen för första kvällen, men vi fick äta där andra och tredje dagen också, eftersom det var det enda som var öppet. Tur att de hade bra mat.




Klimatet på Kökar är lite annorlunda, väldigt kargt och bergigt men samtidigt väldigt grönt. Svårt att förklara. Äppelträden verkade gilla klimatet, för de stod i full blom. Vi köpte med oss äppelcider och äppelsalsa från Peders Aplagård.

Nej, vi köpte ingen mössa.

Däremot var jag och doppade mig, och det gick snabbt, för det var inte så himla varmt i vattnet där ännu.


1 kommentar: