tisdag 17 januari 2012

presidentval

Jaa, alltså mot mina principer på denna oseriösa blogg att diskutera politik men jag måste bara lätta mitt hjärta lite. Alltså Sauli. Jag vill verkligen inte att han ska bli president.

För det första, han bryr sig verkligen inte ett dugg om svenskan i landet och påstår att det inte förekommer diskriminering av finlandssvenskar eller andra minoriteter heller för den delen. Jag kan hålla med lite om hur han har fått någon slags gloria över sig i tidningarna. I Ålandstidningen igår kunde man läsa att han vill främja tvåspråkigheten i vårt land. Den uppfattningen har inte jag fått.

Om det inte är på det viset att han helt ändrat uppfattning sedan förra valet, när han i valdebatten på Kåren visade för alla i den fullspäckade salen plus alla lyssnare på x3m att han inte var så intresserad av att plocka svenskspråkiga väljare. Jämställdhetsfrågor var inte heller något som han tog på allvar och skämtade helt enkelt bort frågan på ett mycket osmakligt sätt. I övrigt satt han mest och såg omotiverad ut. Nåja, för att återgå till detta val så har han inte övertygat här heller tycker jag.

Jag skulle helst se Lipponen eller Haavisto som president, och tror att Lipponen skulle klara sig bättre i en andra omgång, om han kommer sig till en andra omgång, ska man tro gallup-undersökningarna så ser det inte så bra ut. Möjligen blir det inte ens en andra omgång.

Det bästa skulle vara om Tarja stiftade någon undantagsregel a la Kekkonen och fortsatte ett årtionde till.

Bläj!

3 kommentarer:

  1. ja, det är ju bara att se på karln. Kan man se mer falsk ut? Kunde göra sig bra som skurk i nån film.
    Är det försent för Tarja att göra en Kekkonen månne? Borde vi tipsa.. vi kan skicka på twitter åt henne. ;)

    SvaraRadera
  2. Ja man ser ju bara på hela hans utstrålning att han har en dold agenda. Jag är helt såld på Haavisto.

    SvaraRadera