måndag 27 oktober 2014

mycket prat

Hjalmar pratar konstant, hela tiden. Han upprepar och det kommer massor med nya ord varje dag. På dagis har han lärt sig nya ord som han gärna sätter i sammanhang och det är kul att lyssna och att märka att han förstår vad han pratar om.

För det mesta har gangsterbröderna mycket glädje av varandra. Men ibland tycker Hjalmar att Alfred behöver en lite väl hård knuff eller "kram". Då blir jag irriterad, dels för att han vet att han inte får vara dum med lillebror, och dels för att han inte slutar när man säger till. 

Att bli tillsagd på skarpen och sen få order om att säga förlåt är nog det enda som kan få Hjalmar tyst ett tag. Imorse hade vi en time out och efter att han fått fundera ett tag sa han till sist "förlååt all-feed". Det som är så skönt är hur o-långsinta barn är. Då var han jätteglad och pratade och skrattade igen. Berättade att man måste vara snäll med Alfred så att han inte blir ledsen.

Ikväll råkade jag säga "mamma blir galen". Det snappade han upp direkt och har säkert sagt det 30 gånger sedan dess. Nu gäller det att vara försiktig med vad man säger i fortsättningen.

2 kommentarer:

  1. Ja-a, barn snappar minsann upp både det ena och det andra. Har en tjej på jobbet som börjat fylla i "Amalia" om jag nån gång råkar kläcka ur mig "Jösses" (kanske inte så korrekt att säga sånt heller inför barna-öron, kommer väl ev. från en omskrivning av "Jesus"..?). Men ja, uppenbarligen har det slunkit ur mig ett och annat "Jösses Amalia" på sistone. :-D

    SvaraRadera
  2. haha! :) Gulla-Hjalmar. Är han en sann Vienonen kommer han nog att komma med många klokheter ännu. ;)

    SvaraRadera