söndag 29 november 2015

Lilla jul 2015


Lillajulsfirandet började med ett veterinärbesök för vår lillkisse Bob. Det var hans första vaccinering, en rutinundersökning. Resultatet av undersökningen var att vi har en välmående och fin kisse, men det är ingen hane utan en hona. Vi får se hur vi gör med namnet, men det känns nog som att hon får heta Bob fortsättningsvis. 

För att komma igång med bloggandet har jag funderat ut en lista med ämnen som jag kommer att skriva om;

1. Studierna
2. Dagisbarnen
3. Kissen
4. Träningen
5. Maten
6. Finskan
7. Bloggandet
8. Att leva med en kronisk sjukdom
9. Livspusslet
10. Prioriteringar

Vi börjat där. Sen får jag fundera på vad 11-24 blir.

Glad lillajul!

fredag 27 november 2015

julkalender i en blogg nära dig

Gräset är grönare där man vattnar det och man blir bra på det man gör. Jag har alltid tyckt om och varit bra på att skriva och formulera mig i text, men den talangen är en färskvara som försvinner om man inte använder den.

Jag låtsas att jag inte hinner skriva. Nu är det skärpning ända fram till jul. Stay tuned!

torsdag 17 september 2015

Alla dessa blogginlägg

Som aldrig kommer ut.. Vardagen rullar på, med besked. 

Men friska är vi, och nu är det så gott som helg igen, det är bara jag sol ska jobba lite till innan det blir helg på riktigt. 

Den stora nyheten är att vi ska bli med katt! Nästa vecka hämtar vi hem en bedårande liten lurvboll! 

Trevlig helg!

torsdag 27 augusti 2015

redo för höst!

En semesterdag kvar, och på måndag drar hösten igång med besked. En höst som innebär lämning och hämtning på två dagisar, jobb och studier. Det är med skräckblandad förtjusning vi ser fram emot denna höst..

Gästrummet har återigen förvandlats till ett klädvårdsrum och veckomenyplaneringen är igång igen. (Har någon glömt en bodyshop duschtvål här förresten?)

Hjalmars inskolning på nya dagiset har gått bra, och Alfred var på besök på "gamla" dagiset idag, han ville knappt komma med hem så det ska nog gå bra.

Välkommen vardagen.

tisdag 2 juni 2015

minnet är bra..

..Men kort!

När jag blev klar med studierna i Åbo var det rätt stressigt att hinna få examen pga studieliv och jobb. Jag hade nästan minutplanering sista året, och tog sjukt många studieveckor. Det var nästan omänskligt mycket (så går det när man skjuter upp det mesta till 6:e året) och samtidigt som jag var imponerad av mig själv, klarar jag det här kan jag göra vad som helst, så tänkte jag också, aldrig igen! Ni kan ju gissa vad jag har för planer nu. Jag tänkte ta tag i mina ekonomistudier igen. Jag tänkte försöka klara av det mesta till våren, och samtidigt jobba 100 % på hösten och 60 % på våren. Sen är det bara slutarbetet kvar. Det ser jag faktiskt fram emot.

Det är med skräckblandad förtjusning jag plockar ihop kursbrickorna. Sen är det slut med studerandet, åtminstone för många många år.

tisdag 7 april 2015

Stockholm


Nu har vi varit på vår första familjesemester utomlands. Jag hade inte stora förväntningar på att resa med två toddlers, men det gick riktigt bra.

Att skrakan bott i stan och hittar bra underlättade en hel del. Vi tog bilen och valde att åka eftermiddagsbåten både dit och tillbaka, för att inte störa barnens rutiner.

Vi tog röda båten och lekrummet var en succé. Att äta på hotellet var inget nöje, men det gick bättre för varje gång. Om man åt på restaurang alla kvällar en par månader i rad skulle det kanske vara möjligt att njuta av maten..

Efter frukosten på lördag la vi pojkarna i vagnen och traskade iväg till Skansen. Det var en skön promenad. Alfred somnade i vagnen, men vaknade precis i tid för att se björnarna. Hjalmar tyckte att det stundtals var lite läskigt, speciellt när en bautasäl överraskade med att hoppa upp precis bredvid hans ansikte.

Efter Skansen åkte vi spårvagn och besökte ett shoppingcenter innan vi begav oss vidare tillbaka till hotellet. 

På söndagen besökte vi IKEA och fikade i väntan på båten.

Summa summarum en lyckad helg, skönt med en ledig dag hemma också efter hela äventyret.

Barnen fick skor att växa i. Hjalmar gick långa cirklar runt lejonet, Alfred tog det i öronen.

torsdag 2 april 2015

sommartid

Jag hade svaga förhoppningar om bättre sovrutiner i samband med övergången till sommartid. Men det verkar inte ha haft någon inverkan på pojkarna.

Uppstigning är vid 6-tiden, vardag som helg. Idag steg vi upp redan innan 5, hela familjen. Tur att det är kort dag! Sen nalkas påsklov, kusinträff och en minisemester med hotell och Skansen besök.

Glad Påsk!