onsdag 15 maj 2013

livskvalitet och diabetes

Förra veckan visade Yle Fem ett reportage om  Lasse som fått diagnosen typ 2 diabetes, och som genom ändrad kosthållning blivit frisk. Enligt de riktlinjer som gäller för diabetiker i Finland, har han blivit frisk på fel sätt. Här är kan man se programmet om det intresserar; http://arenan.yle.fi/tv/1863655

Det som irriterar mig mest är att representanten för den grupp som arbetar fram kostråd för diabetiker anger människors rätt till livskvalitet som en orsak att inte informera om att det finns ett alternativ till medicin och längre utvecklad sjukdom, nämligen ändrad kosthållning. Som om diabetiker är så enkelspåriga att de hellre injicerar mer och mer insulin, dras med följdsjukdomar och svajande blodsocker resten av livet, än lämnar bort socker, snabba kolhydrater som potatis, ris, pasta och vanligt bröd. Som om fikabrödet på jobbet ger så mycket livskvalitet att det inte går att leva utan.

För mig känns det överhuvudtaget inte ens som en uppoffring, utan som en befrielse. Det finns ju så mycket man kan äta, som är gott och som gör att man mår så mycket bättre. Åtminstone tycker man ju att man borde ha rätt att välja själv, och avgöra vad som är livskvalitet och hur sugen man är på att knapra mediciner för resten av sitt liv.

3 kommentarer:

  1. Håller helt med dig där, på flera plan. Jag har lämnat bort godis och läst och dylikt för ganska länge sen, eftersom det ger mig migrän. Jag behöver inte lämna bort snabba kolhydrater lika strikt som du, men jag måste hålla koll på att det inte blir för mycket. Så många gåner har jag fått höra av folk om hur oerhört det är att jag lämnar bort godiset och att de aldrig i livet skulle göra det, att de hellre skulle ta migränen. Jag kan inte för min värld förstå varför man skulle vilja äta något man blir sjuk av!? Ibland trillar jag ju dit och börjar slarva, men det slutar alltid med migrän och att jag blir allmänt instabil i hur jag mår. Tycker inte det är värt det, bara för att få äta lite 'bulla'. Så gott är det inte. En sak som jag blir väldigt upprörd över är att det serveras bulla på jobbet varje gång det är något speciellt. Tycker inte att man jobbar speciellt bra efter att ha jobbat först alldeles för långt pass utan paus och sen trycka i sig socker. Hade varit lite bättre med något annat. Men nu tycker ju en del att det är deras 'rättighet' och alla andra ska tydligen finna sig i det. Jag har försökt, men det verkar vara väldigt tabu att byta ut fikabrödet mot nått hälsosamt alternativ.

    SvaraRadera
  2. Haha! Sorry att jag skrev så långt. Går verkligen igång på det där. :)

    SvaraRadera
  3. Var och varannan har ju ett sockerberoende i dagens läge, fast de knappast tänker på det. Annars skulle det inte vara så känsligt, nästan provocerande att tacka nej till kaffebullarna. Utbudet i affärerna är ju inte mycket bättre, det finns socker i nästan allt. Förhoppningsvis håller det på och förändras, efterfrågan på bra mat måste ju öka ju mer folk blir medvetna om kostens direkta inverkan på hälsan. Jag går också igång på det här, skulle också kunna skriva ett inlägg om sådana som hår till läkare efter läkare utan att få hjälp med sina krämpor, men vägrar att börja röra på sig och äta mera hälsosamt...

    SvaraRadera