söndag 22 februari 2015

helgen som gick

Det är intensiva veckor och helgerna blir verkligen en tid för återhämtning. 

Vissa "måsten" har vi, tvätta, springa, förbereda mat inför veckan och så har skrakan hållit på med duschväggen uppe i badrummet.

Men många "måsten" prioriteras bort. Som t.ex städning. Vi plockar bort det värsta men annars städar vi varannan helg, högst. Ett socialt liv är inte heller prioriterat för tillfället, även om vi faktiskt blivit bättre på det. Idag har jag och Hjalmar träffat en ny liten person! Världens sötaste lilla bebis.

Skönt att ha en lugn helg bakom sig när en ny arbetsvecka väntar.

fredag 13 februari 2015

framsteg!

Det hjälper att gnälla av sig, efter regn kommer sol och så vidare. Inatt sov Hjalmar äntligen hela natten i egen säng.

Belöningen var en klisterlapp, och när han samlat fem lappar ska han få ett halsband. Vi får se hur länge motivationen håller i sig, han är taggad dagtid men inatt var första natten som halsbandet lockade mera än att sova mellan mamma och pappa halva natten.

Hoppas att han minns den stolthet och glädje han kände när han fick klistra första lappen i morse, även nästa gång han vaknar mitt i natten.

Äntligen fredag och en helg med mina finisar väntar! Trevlig helg!

torsdag 12 februari 2015

..just nu


..är barnen inne i en bra period. De är på bra humör och har börjat leka mycket mer med varandra.

Men, nattandet och sömnen kunde vara bättre. Nattningen tar just nu väldigt länge, de verkar båda ha mycket att fundera på och somnar inte fast de är så trötta så trötta.

Ett annat minus är brandman Sam. Det går i perioder, vi har gått igenom skåpbilen Olle, dumma mig, rorry, flickan och björnen (min favvo) stadens hjältar, påskäggsvideor (hoppas den perioden aldrig återkommer) barnvisor, grävmaskinsfilmer, Daniel tiger, och nu är det alltså brandman Sam som gäller. "BAB SAM!!!" Skriker Hjallis om man föreslår nåt annat. "MERA BAB SAM!!!"


Brandman Sam, I hate you.

lördag 7 februari 2015

tågar på

Just nu sitter jag på tåget på väg till vår nuvarande huvudstad.

Premiärbesöket i Hyvinge var lyckat. Mat, prat och sömn. Jag tyckte att Hyvinge påminde om Mariehamn med mycket 70-talsbyggnader.

Nu väntar båtresan hem, jag ska gå och lägga mig tidigt så jag har en full natt bakom mig halv 5 när vi tar i land. Enligt rapporter hemifrån har det varit uppstigning halv 6 både idag och igår, så det är skrakans tur att få sovmorgon imorgon.

Ser fram emot att träffa mina fina pojkar efter en välbehövlig morsvila.

torsdag 5 februari 2015

äventyr

Inatt tar jag båten till Helsingfors för att umgås en par dagar med en vän. Jag ser fram emot sömn, mat, vin och tjejsnack!

Jag kommer att sakna pojkarna såklart, det blir inte många timmar umgänge på vardagarna, men om jag inte blåser förbi så är jag hemma på söndag morgon och har en hel dag med dom också.

Oj vilken grej det här med helger är alltså. Efter att man börjat jobba kontorstid uppskattas dom väldigt mycket.

fredag 30 januari 2015

närkontakt

Några veckor före julen fick jag sladd på bilen. Efter det har jag varit lite skraj för att köra när det är halt.

Idag, på väg till jobbet, var det skarpt läge igen på samma ställe! Eftersom det var halt körde jag sakta och försiktigt, när ett rådjur hoppar upp, precis framför bilen. "Jaha, nu är det dags för andra bilen att campa på verkstaden" tänkte jag.

Men jag hann bromsa så pass att det stackars djuret bara fick en smäll i baken, och sprang vidare. I alla fall så tror jag det, jag hade bilar i möte och bakom mig, och inte läge att stanna. Lämnade en rapport till polisen när jag kom fram.

Bilen fick inte en skråma, och jag hade fullständig kontroll på den. Det kanske till och med tog bort lite av den körrädsla jag har haft den senaste tiden.

Slutet gott - allting gott. Underbart skönt med helg!

söndag 25 januari 2015

sällan sjuk

Efter att förkylningarna och magsjukdomar avlöst varandra sedan dagisstarten orkade inte immunförsvaret kämpa emot längre. Både jag och skrakan har åkt på en dunderförkylning, och jag misstänker att jag ligger under täcket cirka två minuter efter att barnen somnat i natt.

Man ska väl inte klaga när man sällan blir sjuk men jag gör det ändå, så det blir gjort.