tisdag 7 februari 2012

synden straffar sig själv

Ja, vi gjorde slag i saken och resultatet blev en mycket god och äckligt söt kladdkaka som vi åt med gott humör både på söndag och igår. Resultatet av det i sin tur var att jag har för mycket socker i blodet. Vissa straffar fänin genast..

Jag brukar väldigt sällan äta socker, köper aldrig godis, lägger aldrig socker i kaffet eller på gröten och så vidare. Tydligen så hör jag ändå till dom som är extra känsliga, och jag kan ju erkänna att pasta har fungerat som min huvudsakliga föda i perioder av mitt liv, dock inte nu när vi är två som äter hos oss. Jag kan väl ändå säga att när det serveras pasta, vilket är minst en gång i veckan, så är det inte precis tallriksmodellen som gäller för min del.

De äldre generationerna(80+) tycker ju om att bjuda på eller tvinga i mig bullar och kakor, eftersom man är så himla mager om man väger under 80 kilo och dom är övertygade om att man egentligen vill ha men att man inte unnar sig. Så då sitter man där med munnen full av sockerkaka som bara växer och växer. För att de vill väl, men jag vet ju med mig själv att jag varken tycker att det är gott eller mår bra av det.

Så nu är det så lite socker som möjligt och daglig motion för mig framöver. Det skulle ju vara enklare att lägga om kosten om man verkligen åt onyttigt, men vi äter ju husmanskost och sallad/grönsaker varje dag. Havregrynsgröt till frukost och allt. Men, he e såstee. Jag är ju intresserad av att äta nyttigt och har läst en hel del om sockerberoende (som jag tack och lov inte är) och hur socker påverkar kroppen i allmänhet. Kanske inte så dumt med extra motivation.


2 kommentarer:

  1. haha! "eftersom man är så himla mager om man väger under 80 kilo ". Ja, sannerligen.
    Jag borde också ta en sockerpaus. Blivit godis och glass nästan dagligen sen jul. Jag surfar nog på en liten sockervåg för tillfället. Du inspirerar! jag ska också ta tag i saken! Puss!

    SvaraRadera
  2. Sockerpaus är en bra grej. Egentligen så är det inte så svårt för mig eftersom jag vet att jag mår illa eller i alla fall så känner jag inte att jag mår bra av det. Förutom pastan med ketchup då. Men det VET jag ju att inte är bra. Läste att man lika gärna kan äta Ahlgrens bilar med kinuskisås. Bläj. Det gäller att vara lite uppmärksam på hur man mår och vad kroppen behöver. Jag fick med ett eget sjuksyster-kit från sjukhuset så nu får jag picka mig flera gånger om dagen, och det ser redan mycket bättre ut.

    SvaraRadera