söndag 6 december 2015

finskan

Jag har alltid velat ha ett jobb där jag får använda finskan, men det har inte varit lätt, det har inte kommit naturligt. 

Tiden på banken har gett en ordentlig skjuts på vägen, men det är långt kvar innan den känns bekväm. 

Finskan hänger så ihop med vad som händer på fastlandet, även om jag brukar scrolla igenom hbl och vasabladet så är man fortfarande inne i den finlandssvenska bubblan. Det är en trivsam bubbla i och för sig, men det kan ibland kännas som om man går miste om en del av sin kultur. 

Så jag ska försöka hänga med lite mer i finskfinska dagstidningar framöver. Ett nyårslöfte. För tillfället är vi så fosterländska att vi ser på balen på slottet. Fast jag misstänker att vi byter till solsidan om en stund..

Måndag imorgon, ha en fin vecka mina vänner.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar