torsdag 1 november 2012

myndigheter

Ja, man har ju på nåt vis en övertro på myndigheter att de ska vara felfria och att det är robotar som sätter in alla siffror med största precision. Så är det ju inte alltid.

Förra året fick maken kvarskatt på över 1000 spänn och det tyckte vi var lite väl med tanke på att han studerat och det han hade förtjänat var i grannlandet. Så han for in till skatteverket och de rev raten direkt eftersom de "knappat in fel" siffror. Så i år när jag fick en räkning på 300 euro så var det inte så svårt att ta tag i telefonluren och höra med dom om de verkligen verkligen vill ha mina pengar. Det ville de inte, vilket jag blev glad att höra. Men hur många är det som bara betalar?

Vi har väntat på lillisens FPA-kort i fyra månader nu, eftersom vi inte hade något dop så förde vi bara in hans uppgifter till magistraten när vi kom oss hem från BB. Jag ringde till FPA och hörde hur länge man ska behöva vänta. "Ja, det skickas automatiskt efter registrering" fick jag till svar. Jag undrade hur det skickades eftersom vi redan har väntat i fyra månader. "Ja, nu ser jag att vi inte har klickat i rutan här, jag gör det så tar det en till två veckor" Automatiskt innebär alltså att en person skall klicka i en ruta. Svårt kan tänkas om det vankas fredagsfika eller nåt.

Jag är inget stort fan av det djupgrävande avslöjningsreportage-programmet Kalla Fakta, men den här veckan handlade det om hur enskilda personer som jobbar på myndigheter kan missbruka sin"makt". Visst är det bra att det finns människor bakom all byråkrati, men då skulle det ju gärna få finnas vettiga människor som kan ta bra beslut, oavsett om de har en bra dag eller inte.

1 kommentar:

  1. Oj, kanske man borde ta och ringa in och kolla lite oftare. Nu var det visst så att jag skulle få nåt tillbaka, men nästa gång strecket visar minus.

    SvaraRadera