onsdag 24 april 2013

fördomar

Jag har en väldigt lång läslista på telefonen, och de flesta är bloggar skrivna av människor jag aldrig har träffat. Häromdagen hade en av bloggarna skrivit om hur viktig Gud är i den här personens vardag. Jag blev uppriktigt förvånad, för den här personen som jag hade skapat utgående från det jag hade läst var inte alls sådan.

Kanske dömer man andra efter sig själv. Jag anser mig som en väldigt liberal ateist, och har absolut inget intresse av att försöka övertyga någon annan om vad jag tror och inte tror. Om man mår bra av ett aktivt andligt liv, vilket de flesta faktiskt gör, så är det fine. Att Gud skulle ha skapat oss eller att vi återföds är inte mera svårköpt än att man kan ha en bebis i sin mage som blir en människa tycker jag. På något vis utgår jag, helt felaktigt, ifrån att de som har likadan humor som jag, eller annars bara samma syn på något, också delar min grundsyn på tillvaron.

Därför hade jag svårt att lägga in den här biten i den personlighet jag hittat i bloggen. Intressant vilka fördomar man har egentligen. Fast man inte vill erkänna det...



1 kommentar:

  1. Det har du rätt i Sandra. Man kan ofta tro att alla tycker som en gör själv. Väldigt lätt gjort. Så det kan vara värt att tänka över det du skriver här.

    SvaraRadera