tisdag 12 april 2011

Dag 09 – Min tro

Jag har ingen tro på någon Gud eller på något liv efter döden. Jag vill inte säga att jag är ateist, för jag har inget behov av att utesluta att det skulle finnas en Gud eller ett liv efter döden heller. Religion och tro är enligt mig väldigt intressant, så pass att jag läste religionsvetenskap som biämne när jag studerade. Det intressanta är egentligen inte baserat på om något är sant eller falskt.

Däremot har jag en tro på människan, och på hur mycket man själv kan påverka sitt liv och sin sinnesstämning. Naturligtvis kan man inte påverka om man blir sjuk eller om man bor i ett område som drabbas av en naturkatastrof, men i mångt och mycket så har man ett val i hur man tolkar och behandlar de intryck man får. Att tänka positivt kommer man långt med, medan negativa tankar påverkar både en själv och andra runt omkring. Jag menar dock inte att man ska gå omkring som ett gladmongo hela dagarna.

2 kommentarer: