torsdag 7 juni 2012

estetik


En rolig tanke som slog mig när vi var ute och gick i ett kvarter här i stan som är byggt på slutet av 70-talet. Att alla hus har blivit omsorgsfullt ritade och utvalda av någon som troligen tyckt att det är det absolut finaste huset. Okej, man måste också ta hänsyn till en del andra faktorer, huset skall passa på tomten, planritningen ska passa, huset skall passa plånboken och så vidare, men förutom det så har det alltså i någons ögon varit det perfekta huset.

Ungefär som alla dessa konstiga bilmodeller från alla årtionden. Någon har suttit och ritat och till sist bara lagt ifrån sig pennan/penseln/musen för att nu är den perfekt, fulländad. Man kan inte belasta dessa designer för att de inte haft tillgång till framtidslinser.

Jag kommer ihåg när jag skrapat ihop stålar och köpt mig en 6110. Den finaste telefonen som någonsin sett dagens ljus. Den var så fin att den till och med fick vara med i Armageddon. Då sa vapendragaren Jenny att nu har man kommit så långt det går när det gäller design på telefonerna. Jag var lite skeptisk till att det faktiskt inte skulle gå att utvecklas längre, men kunde inte heller se hur man skulle kunna göra något vackrare än denna perfekta skapelse.

Den i Armageddon var blå/lila, men min var såklart grön

6 kommentarer:

  1. Vi sa exakt samma sak när vi var ute och körde här om kvällen och körde förbi ett sjukt fult hus, troligtvis byggt kring 70-talet. Tänka att någon har valt det där huset. Tänkt att "ett sånt hus vill jag ha", planerat det, beställt det, byggt det och längtat till att det ska vara inflyttningsklart. De kan inte ha varit riktigt friska i huvudet.

    SvaraRadera
  2. Haha! Ja precis! Undrar om de fortfarande är nöjda.

    SvaraRadera
  3. haha! Så jag sa det jag? *garv* Jamen nog är den ju fin! :D
    Hållbarheten på dendär skönheten var åtminstone bra. Jag hade min i 4 år minst och jag fällde den på Mirkas fabriksgolv varje dag under 4 somrar också och den höll så fint så. Kvalité!

    SvaraRadera
  4. Ja, det var den enda av mina tonårs-telefoner som inte gick sönder eller blev vattenskadad.. Tyvärr blev den stulen på Ranta-Rock! *fortfarande bitter*

    SvaraRadera
  5. Hihi, jaa-a tänk så smaken förändras. Nu idealiserar vi lantligt och vitt och nästa generation kommer säkert att förbanna oss för att vi målat alla gamla stockväggar/matbord/skänkar/skåp ect vita :P

    SvaraRadera
  6. Ja, det blir ett himla jobb att skrapa fram all ful-furu överallt sen.. :) Jag har redan hunnit bestämma mig för vita golv och hunnit ändra mig.. så nog ska man väl hinna ångra sig sen också när allt är klart! :)

    SvaraRadera