måndag 18 juni 2012

Jesus och sånt.

Jeesus haluaa pelastaa sinut! Det stod så i dagens post.

Jag vet inte riktigt om man borde döpa lillskrakan eller inte. Jag är inte skriven i kyrkan och maken tycker inte att vi behöver ställa till med något dop.

Jag är bara lite orolig för att han ska ha lika dåliga lågstadielärare som jag hade som förklarar för honom att han är körd bara för att han är människa och om han dessutom inte är döpt så kommer det nog inte att sluta så bra. Religionsundervisningen i grundskolan var åtminstone när jag tog del av den under all kritik.

Man börjar nog fundera på allt möjligt. Kanske bäst att inte fundera så mycket.


4 kommentarer:

  1. Jag och Wilson har redan diskuterat det där att OM vi någon gång får något barn så blir det inte dop. Förra sommaren närvarade vi på vår guddotters dop och även om det var fint och allt det där så var det alldeles för mycket Jesus. Barnets mor hade på förhand frågat mig om jag ville läsa en text under ceremonin, i egenskap av fadder. Jag blev hedrad och tackade ja. Det var en vers ur bibeln, det där om att låta barnen komma till mig. Jag läste igenom det några gånger och konstaterade att det inte kändes rätt. Jag avböjde att läsa det. Det känns så dumt att stå och läsa något man inte står för, på en så stor dag som ens guddotters dag. Och även om gudmorsskapet också är en kristen uppfinning så tar jag uppgiften mer som att få vara en fadder, en vuxen som bryr sig om och uppmärksammar henne lite extra. Vi konstaterade efteråt att en namngivningsceremoni känns mer rätt för oss. Samma gäller en eventuell vigsel. Varför göra saker som inte känns rätt när man kan göra saker som känns rätt!?

    SvaraRadera
  2. Kom även ihåg att du växte upp i bibelbältet. Förhoppningsvis ska lågstadielärarna på Åland (och lågstadielärare på 2000-talet) vara mer öppna.

    SvaraRadera
  3. Jo, det märker jag ju att inställningen bara till dopet är helt annat här än där uppe - det är inte ovanligt att man låter bli att döpa sina barn här.
    Och jo - det kan inte finnas några lågstadielärare med sådana ideer längre! Även om man inte lär ut en objektiv bild på religionen så kan man ju inte hämta sina pedagogiska färdigheter ur värsta handboken för sektlärare.. :)

    SvaraRadera