tisdag 12 juni 2012

mera mat och kost

Jag sitter och ser på Malous serie om de vita gifterna igen en gång. Konstaterar återigen att det här med kost är lika känsligt som religion, och att frälsta bildar sektliknande grupperingar..

Har vi inte redan konstaterat att alla människor behöver en individuellt anpassad kost? Det verkar som att det är för jobbigt att pröva sig fram till vad man mår bra av, och om man själv mår bra av LCHF så är det självklart att alla andra också gör det.

Bara det här med sockret, jag har märkt så många gånger att det som andra sockerkänsliga inte kan äta kanske fungerar bra för mig, medan jag inte kan äta till exempel havregrynsgröt och nypotatis utan att mina värden skjuter i höjden.

Sedan finns det dom som kan äta i princip vad som helst, och ändå ha fina värden och må bra. Inte så många kanske, men de finns. Jag tror också att kroppen säger till vad den vill ha, men den kan också vänjas till att bara vilja ha snabba kickar och det krävs lite ansträngning för att hålla den på rätt köl.

Jag tror också att motion och träning är viktigt för att kroppen ska må bra, precis som rätt kost och tillräckligt med sömn. Jag vet i alla fall att det är viktigt för mig, för att jag ska må bra både psykiskt och fysiskt, men det finns säkert sådana som mår utmärkt utan att motionera, sova regelbundet eller äta alla måltider. Vilken tur att man själv får välja hur man vill leva.

Nåja, tyvärr finns det också många som mår dåligt men som inte själva vill ta ansvar och ändra på sina vanor för att ändra på detta. Det får väl stå för dom.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar